آکوستیک صنعتی چیست و چه کاربردی دارد ؟

آشنایی با آکوستیک صنعتی

آکوستیک صنعتی: جهان امروز همواره در حال رشد و توسعه است و با پیشرفت علم و تکنولوژی هر روز شاهد به وجود آمدن دستگاه ها و ماشین آلات گوناگون برای استفاده در صنایع مختلف هستیم . دستگاه های کوچک و بزرگ که علاوه بر سهولت در زمینه تولید میتواند مشکلات و خطرات خاص خود را نیز به همراه داشته باشد . همانطور که می دانید اغلب دستگاه های به کار رفته در کارخانه ها سر و صدای زیادی تولید می کنند که این سر و صدا میتواند بر روی سلامت افراد مستقر در کارخانه تاثیر مستقیم گذاشته و در دراز مدت باعث صدمه زدن به سیستم شنوایی آنان گردد.

. مقدار صدای تولید شده توسط دستگاه های مختلف با یکدیگر متفاوت است و بسته به نوع فعالیت دستگاه ، صدای آن نیز ممکن است کم یا زیاد باشد و بعضا در صنایع سنگین این صدا به حدی بلند و گوش خراش است که حتی حضور در محل برای مدت زمان کم را هم غیر ممکن می سازد .

حداکثر صدای مجاز برای کارخانه ها می بایست در محدوده 85 تا 90 دسیبل باشد که این عدد برای یک شیفت کاری 8 ساعته توسط اداره استاندارد ایمنی و سلامت کار در آمریکا در نظر گرفته شده باشد و سر و صدای بیشتر از این محدوده میتواند باعث ناشنوایی عصبی ، ناشنوایی حسی و یا هر دو مورد در افراد شود . و بیماری هایی مثل استرس ، اضطراب و اختلالات عصبی، افزایش قند و کلسترول در خون ، افزایش فشار خون ، … را نیز به دنبال داشته باشد .

در تحقیقات به دست آمده توسط موسسه ملی و ایمنی و بعداشت شغلی در آمریکا (niosh) مشخص شد کودکانی که مادرانشان در طول بارداری در محیط های صنعتی و در معرض سر و صدای بیشتر از مقدار مجاز بوده اند ، نسبت به دیگر کودکان بیشتر به مشکلات و اختلالات ذکر شده دچار می شوند که این مسئله موجب نگرانی پزشکان گشته و در چند سال اخیر تحقیقات بیشتری بر روی این مسئله در حال انجام است.

همچنین در برخی موارد صدای تولید شده توسط کارخانه ها و کارگاه ها علاوه بر کارگران موجب ناراحتی همسایگان در محیط های مجاور این گونه اماکن می شود از این رو صاحبان صنایع و کارخانه جات برای حل این معضل با استفاده از سیستم های طراحی و مهندسی برای ایجاد آکوستیک صنعتی در این این گونه محیط ها اقدام نمودند .  آکوستیک صنعتی با آکوستیک خانگی متفاوت بوده و جنس عایق به کاررفته برای آن پشم سنگ با دانسیته مشخص می باشد.

موارد استفاده از اتاقک آکوستیک صنعتی

  • در اطراف انواع کمپرسور های هوا.
  • در اطراف انواع دستگاه های برش.
  • در اطراف انواع دستگاه های پرس.
  • در اطراف انواع توربین ها (گازی – دیزلی ).
  • در اطراف انواع انواع ژنراتور ها (گازی – ذیزلی ).
  • در اطراف انواع آسیاب ها و …
آکوستیک صنعتی چیست ؟
آکوستیک صنعتی چیست ؟

روشهای طراحی و اجرای آکوستیک صنعتی

روش نویز باکس (NOISE BOX)

سیستم آکوستیک صنعتی در روش نویز باکس به گونه ای می باشد که در طرفین دستگاه تولید کننده صدا اتاقکی درست شده و دستگاه درون آن قرار می گیرد . استراکچر به کار رفته برای ساخت اتاقک از جنس پروفیل آهنی بوده و بسته به شرایط محل قرار گیری دستگاه و طول و عرض اتاقک ، اندازه پروفیل و قوطی جهت ساخت استراکچر متغیر می باشد .

در سیستم آکوستیک صنعتی روش نویز باکس سقف و دیوار اتاقک به صورت آکوستیک ساخته می شود که عایق صوتی بسیار قوی می باشد . از انتقال صدای داستگاه به محیط بیرون جلوگیری می کند . در این روش به منظور خنک کردن دستگاه  و جلوگیری از گرم شدن ان از سیستم فنی  و دستگاه های کنترل دما  استفاده میشود و دستگاه در دمای دلخواه  می تواند به فعالیت خود ادامه دهد.

برای کنترل راحت دستگاه در قسمت های مورد نیاز پنجره هایی در نظر گرفته شده که اپراتور هنگام کار با مشکل مواجه نشود و به راحتی بتواند با دستگاه کار کند . در اکثر موارد سیستم آکوستیک صنعتی نویز باکس برای کم کردن صدای دستگاه نیاز کارفرما را برطرف ساخته و با موفقیت مقدار قابل توجهی از صدا را میکاهد .

پرده صوتی

یکی دیگر از روش های آکوستیک نمودن محیط های صنعتی و علی الخصوص دستگاه های تولید کننده صدا در کارخانه ها و کارگاه ها ، روش استفاده از پرده صوتی می باشد . که نسبت به دو روش noise box و استفاده از ساندویچ پانل آکوستیک مقرون به صرفه تر بوده و در مدت زمان کمتری اجرا می شود . این پرده صوتی ضمن دارا بودن خاصیت عایق صوتی از خاصیت جذب نمودن صدا نیز برخوردار است و میتواند صدای دستگاه تولید کننده را به دلیل نوع متریال به کار رفته در آن به درون خود جذب کند .

مزیت استفاده از این سیستم  که آن را برای اغلب صاحبان ضایع پر سر و صدا جذاب ساخته است به خاطر سرعت نصب و مونتاژ بسیار بالا بوده و علاوه بر این امر میتوان در تمامی شرایط و برای محیط های گوناگون از روش به کارگیری پرده صوتی جهت کم کردن سر و صدا استفاده نمود . این پرده علاوه بر خاصیت جذب صدا و عایق بودن ضد حریق میباشد  و در اثر مواجه مستقیم با آتش ، مشتعل نمی شود .

کاربرد های پرده صوتی

  • جهت آکوستیک نمودن انواع دستگاه cnc
  • توربین های گازی و دیزلی
  • مکان های تجاری و اداری
  • کمپرسور های هوا
  • انواع دستگاه های پرس
  • انواع ژنراتور های دیزلی و گازی
  • دستگاه های آسیاب کننده
سازه عایق صدا پیش ساخته
سازه عایق صدا پیش ساخته

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *